1435

Ambon



Klíč:
Téma:
Příspěvek:

Editovat příspěvek č. 52

Administrátor --- 19. 1. 2007
Z tisku

Velká Británie - téměř polovina nově vysvěcených anglikánských kněží jsou ženy

Kněžky si však stěžují, že jsou často považovány za "druhořadé kněze" a jsou ustanovovány většinou na menší farnosti. První kněžky se objevily v této církvi v r. 1994. Dnes je jich už 2000.

The Guardian



Editovat příspěvek č. 51

jer. Antonij z Rumburku --- 17. 1. 2007
Dokument o Volyňských Češích

Dnes od 20.25 hod. na ČT 1 dokument "Cesta srdce" o Volyňských Češích, kteří zůstali na Volyni.



Editovat příspěvek č. 50

Administrátor --- 15. 1. 2007
Z ruského tisku

Athonští mniši odsuzují setkání Benedikta XVI. s pravoslavnými hierarchy

Obyvatelé Svaté Hory Athos, pravoslavné republiky na severu Řecka, vyjádřili politování nad nedávným setkáním římského papeže Benedikta s pravoslavnými hierarchy. Koncem listopadu minulého roku papež navštívil Istanbul, kde se setkal s patriarchou konstantinopolským Bartolomějem, a v prosinci přijal hlavu Řecké pravoslavné církve, arcibiskupa Christodula.

"Takovéto počiny nejsou slučitelné s principy pravoslavného učení o Církvi," praví se v prohlášení athonských mnichů, které cituje agentura RIA Novosti s odvoláním na zprávy publikované v řeckých médiích.

Mniši jsou zvláště nespokojeni s tím, že papeže v Istanbulu uvítali jako zákonného římského biskupa a že Benedikt XVI. byl přítomen na pravoslavné liturgii nikoliv jako pouhý pozorovatel, nýbrž v posvátných (bohoslužebných) rouchách, a tímto způsobem přijímal bezprostřední účast na chrámové bohoslužbě. Dále papež spolu s pravoslavným klérem nahlas při liturgii recitoval modlitbu "Otče náš" a vyměnil si konstantinopolským patriarchou tzv. "políbení pokoje", což je tradiční obřad, vykonávaný kněžími při konání Tajiny eucharistie (přijímání).

"Toto vše má ještě větší význam než obyčejná společná modlitba, kterou - mimochodem - posvátná pravidla také zakazují. A to vše se děje i přes to, že papismus v ničem neodstoupil od svých heretických učení a politiky," prohlašují athonští mniši.

Athonské bratrstvo obrátilo svou kritiku i proti arcibiskupu Christodulovi. "Bránit křesťanské kořeny Evropy společně s papežem se může zdát bezbolestnou a pozitivní praxí, jelikož je zacílena na vytváření pokojných a humanistických svazků. Jenže současně s tím vzniká celá řada rozumných pochybností," praví se v prohlášení.

Athonští mniši tvrdí, že demonstrace "zdánlivé jednoty" pravoslavných s katolíky rozmazává obraz pravoslavné církve jako jediné pravé a vytváří předpoklady pro další rozkoly a rozdělení mezi věřícími.

Nehledě na tak ostrou kritiku svých vrchních hierarchů, mniši zdůrazňují svoji loajálnost konstantinopolskému patriarchovi, jemuž Athos přímo podléhá, i představiteli Řecké církve.

Tisíciletý rozkol pravoslavného a katolického křesťanství měl na začátku svůj původ v řadě rozporů ve věrouce (dogmatice), které se v průběhu času prohloubily množstvím kulturních a historických rozdílností. Pravoslavní a katolíci se navzájem považovali za heretiky a rozkolníky (schismatiky).

Kroky ke sblížení obou církví začaly být podnikány v uplynulých desetiletích. Několikrát byly součástí setkání i společné modlitby patriarchů konstantinopolských s římskými papeži. ... Na "mezikřesťanských konferencích" se posuzují cesty ke sblížení onou církví v otázkách věrouky.

Podobné kroky se setkávají s vážnou opozicí od konservativních věřících, zvláště od athonských mnichů, kteří jsou mezi pravoslavnými považováni za jednu ze základních autorit v duchovních otázkách. Jeden z dvaceti athonských monastýrů, Esfygmen, se vzbouřil proti konstantinopolskému patriarchovi a již několik desetiletí je ve stavu obléhání. Ostatní svatohorské monastýry jsou k patriarchovi loajální, ale periodicky mu vyjadřují svůj nesouhlas.

(Poznámka překladatele: výše zmiňované "prohlášení athonských mnichů" nepochází z monastýru Esfygmen, ale je vyjádřením zástupců všech monastýrů Svaté Hory Athos; pozn. překladatele)

RIA Novosti



Editovat příspěvek č. 49

Administrátor --- 11. 1. 2007
Z tisku

Patriarcha Alexij II. vyzval duchovenstvo, aby více používalo internet k misionářské práci.

Na eparchiálním shromáždění v Moskvě 5.12. přísně pokáral duchovní, kteří celé roky neobnovují farní internetové stránky.
Zájem Ruské pravoslavné církve o využití sdělovacích prostředků znatelně roste. Patriarcha doufá, že přechod ruské televize na digitální vysílání pomůže církvi v jejím misijním úkolu.

Již v roce 2005 uváděl patriarcha, že nevítá ideu odmítání používání internetu či televizního vysílání. Naopak nazval celosvětovou síť za "prostředek křesťanského zvěstování".

Výtky patriarchy však neznamenají, že by se moskevské duchovenstvo vyhýbalo používání internetu. Weblog pravoslavného kněze zde už dávno není nic exotického. (Na ruském internetu existuje množství diskusních fór, kde se vedou velice otevřené debaty o čemkoliv, co se týká církve a křesťanství; snad tato "inspirace z východu" časem dorazí i k nám, pozn. překladatele.)

Diakon Andrej Kurajev (známý svými velice liberálními postoji; nedávno ve Varšavě vyznamenaný polskou katolickou církví řádem sv. Alberta za "misionářskou činnost na území SNS") dokonce považuje za možné zpovídat se prostřednictvím internetu.

Současně však patriarcha upozornil na nepřípustnost přítomnosti televizoru a osobních počítačů v mnišských příbytcích. Hranice mezi užitečností a pohoršením je velice tenká.

Na novináře se patriarcha obrátil s morálním apelem: "Duchovní klima v naší zemi v mnohém závisí na tom, jestli se budou sdělovací prostředky opírat o morálku" a podtrhl, že morálka novinářů má vliv na morálku společnosti.
"Vražda nenarozeného dítěte je dnes nazývána »přerušením těhotenství«, smilnému spolužití se říká »občanské manželství«, zištnost se prohlašuje za »materiální zainteresovanost«," těmito ostrými výtkami usvědčoval Alexij II. morální relativizmus ruské společnosti.

NG-religii





Administrátorem Ambonu je Jan Baudiš,
pravoslavný kněz


Celkem v je v Ambonu již 1435 příspěvků (zde zobrazeno 3 příspěvků, od č. 49 do č. 52)
Několik rad pro badatele v archivu Ambonu. Pro zobrazení starších příspěvků (a pro pohyb v jejich frontě) je určeno speciální okno, které je dostupné pod názvem "Archiv Ambonu" (příspěvky se v něm zobrazují tak, že starší jsou nahoře a novější dole, což je pro čtení archivu nejpříjemnější). Ve frontě příspěvků je možnost se pohybovat příslušnými povely (pro začátek kliknětě na "nejstarší", aby se Vám ukázaly první příspěvky, jimiž Ambon v roce 2006 začínal, a pak klikejte na "novější", čímž se Vám vždy zobrazí várka novějších 3 příspěvků; jednotlivé příspěvky lze na tomto archivním zobrazení číst od horního konce webu (kde jsou starší) a postupovat směrem dolu (kde jsou novější).


Pohyb ve frontě příspěvků:
Skok na nejnovější - Várka novějších - Dávka starších - Skok na nejstarší







Tematický přehled příspěvků Ambonu

Audionahrávky promluv z pravoslavného chrámu v Jihlavě.

Klikněte sem pro nápovědu a pravidla Ambonu

Český pravoslavný web www.orthodoxia.cz