Ambon
Administrátor
--- 9. 2. 2007
Judaismus
Shodou okolností přinesly televizní noviny včera názornou ilustraci toho, co zde bylo napsáno. Jedná se o hebrejský nápis na kříži s ukřižovaným Kristem na Karlově mostě v Praze.
Hebrejskými písmeny zde byl napsán citát z proroctví Starého zákona: "Svatý, svatý, svatý jest Hospodin zástupů," (Isaiáš 6,3) což je vzývání Boha a ve spojení s ukřižovaným Kristem se tím hlásá Božství Ježíše Krista - čili princip křesťanské víry, kterým se vyznává, že Ježíš Nazaretský je Bůh. To je samotné jádro křesťanství, a tím starozákonním citátem (a navíc psaným hebrejsky) se podtrhuje, že Pán Ježíš je zaslíbeným Mesiášem, o němž svědčil Starý zákon i proroci. (Mimochodem, přesně tato slova zpíváme při každé svaté liturgii při eucharistii.)
Nedávno tento hebrejský nápis někdo poničil a shodil z mostu do řeky. Potápěči pátrají po dně Vltavy a loví zbytky nápisu. Policie to vyšetřuje jako poničení historické památku a domnívá se, že motivy tohoto útoku jsou náboženské. Lze se domnívat, že útok provedl nějaký žid.
V televizních novinách v rámci reportáže o této události hovořil telefonicky nějaký žid (snad ze židovské obce), který uvedl tato slova: "Pro věřícího žida je tento nápis skutečnou urážkou."
Když si uvědomíme, že tento nápis nehlásal nic antisemitského, nic se v něm nepravilo o židech, ale byl to prostý citát ze starozákonního proroctví psaný v jazyce originálu (tj. v hebrejštině), spatříme onu nesmiřitelnost mezi tzv. "judaismem" a křesťanstvím. Jestli pro současného žida je urážkou samotné vyznání Krista jako Boha a jako Starým zákonem slíbeného Mesiáše, pak tedy pro judaismus je křesťanství ve svém nejzákladnějším kořeni rouháním a pohoršením.
Administrátor
--- 8. 2. 2007
Judaismus
Ano, s tím judaismem je to důležitá poznámka archim. Marka. Tomuto tématu máme tendenci se vyhýbat - a to pohříchu z politických důvodů.
Dobře tuto problematiku vysvětluje A. Osipov, profesor Moskevské duchovní akademie. Ten jasně říká, že považovat judaismus za "starozákonní náboženství", jak je to v ekumeně dnes běžné, je zásadní omyl. Celý Starý zákon ukazuje na příchod Mesiáše a navíc zřetelně označuje Ježíše z Nazareta jako tohoto Mesiáše. Kdo odmítá Ježíše Krista, odcizuje se tím tedy zároveň i Starému zákonu.
Dále Osipov uvádí, že to, čemu se dnes říká judaismus, je náboženství založené nikoliv na Starém zákoně, ale na Talmudu (a někdy i na Kabale). A to, čemu se v naší éře říká Talmud, již odmítal a odsuzoval ve své době Ježíš Kristus, když káral farizeje za to že si vymýšlejí nová a nová břemena a jejich pravidla jsou v rozporu s Božím Zákonem. (Viz např. 23. kapitolu Matoušova evangelia)
Judaismus, jakožto uvědomělé odmítnutí Starým zákonem prorokovaného Mesiáše, má antikřesťanství za svůj základní kámen. To se zřetelně projevilo hned v době prvokřesťanské, kdy právě židé patřili k nejlítějším a nejaktivnějším pronásledovatelům křesťanství.
Profesor Osipov se mj. pozastavuje nad tím, že Vatikán zahrnul dialog se židy do agendy "Rady pro jednotu křesťanů"...
archimandrita Marek
--- 8. 2. 2007
Charta oecumenica
Po dlouhé době jsem zavítal na Ambon.
Moc se mi líbí rozbor Charty od o. Jana Týmala. Vidím ale jednu zásadní chybu v 10. odstavci.
Je tam vedle antisemitismu odmítnut i antijudaismus. Základním kamenem judaismu je odmítnutí Ježíše jako Spasitele, Krista. Je proto každý křesťan z důvodu svého vyznání "Kristus je Pán" vázán být antijudaistou. Kdo by nechtěl být antijudaistou, zároveň by zlehčoval Krista.
Politická korektnost nemá v teologii co pohledávat.
archimandrita Marek
--- 8. 2. 2007
abp. Simeon
Фотоальбомы
Патриаршее посещение ЦКБ МП святителя Алексия
7 февраля 2007 г. 21:37
Москва, 7 февраля. Святейший Патриарх Московский и всея Руси Алексий II посетил пациентов Центральной клинической больницы святителя Алексия Московского Патриархата, среди которых находится архиепископ Оломоуцко-Брненский Симеон.
подробнее
Патриаршее посещение ЦКБ МП святителя Алексия

Administrátorem Ambonu je Jan Baudiš,
pravoslavný kněz
Celkem v je v Ambonu již 1435 příspěvků (zde zobrazeno 3 příspěvků, od č. 64 do č. 67)
Několik rad pro badatele v archivu Ambonu.
Pro zobrazení starších příspěvků (a pro pohyb v jejich frontě) je určeno speciální okno,
které je dostupné pod názvem "Archiv Ambonu" (příspěvky se v něm zobrazují tak, že starší
jsou nahoře a novější dole, což je pro čtení archivu nejpříjemnější). Ve frontě příspěvků je možnost se pohybovat příslušnými povely
(pro začátek kliknětě na
"nejstarší", aby se Vám ukázaly první příspěvky, jimiž Ambon v roce 2006 začínal, a pak klikejte na "novější",
čímž se Vám vždy zobrazí várka novějších 3 příspěvků; jednotlivé příspěvky lze na
tomto archivním zobrazení číst od horního konce webu (kde jsou starší) a postupovat směrem dolu (kde jsou novější).
Pohyb ve frontě příspěvků:
Skok na nejnovější - Várka novějších - Dávka starších - Skok na nejstarší

Audionahrávky promluv z pravoslavného chrámu v Jihlavě.