1435

Ambon



Klíč:
Téma:
Příspěvek:

Editovat příspěvek č. 49

Administrátor --- 11. 1. 2007
Z tisku

Patriarcha Alexij II. vyzval duchovenstvo, aby více používalo internet k misionářské práci.

Na eparchiálním shromáždění v Moskvě 5.12. přísně pokáral duchovní, kteří celé roky neobnovují farní internetové stránky.
Zájem Ruské pravoslavné církve o využití sdělovacích prostředků znatelně roste. Patriarcha doufá, že přechod ruské televize na digitální vysílání pomůže církvi v jejím misijním úkolu.

Již v roce 2005 uváděl patriarcha, že nevítá ideu odmítání používání internetu či televizního vysílání. Naopak nazval celosvětovou síť za "prostředek křesťanského zvěstování".

Výtky patriarchy však neznamenají, že by se moskevské duchovenstvo vyhýbalo používání internetu. Weblog pravoslavného kněze zde už dávno není nic exotického. (Na ruském internetu existuje množství diskusních fór, kde se vedou velice otevřené debaty o čemkoliv, co se týká církve a křesťanství; snad tato "inspirace z východu" časem dorazí i k nám, pozn. překladatele.)

Diakon Andrej Kurajev (známý svými velice liberálními postoji; nedávno ve Varšavě vyznamenaný polskou katolickou církví řádem sv. Alberta za "misionářskou činnost na území SNS") dokonce považuje za možné zpovídat se prostřednictvím internetu.

Současně však patriarcha upozornil na nepřípustnost přítomnosti televizoru a osobních počítačů v mnišských příbytcích. Hranice mezi užitečností a pohoršením je velice tenká.

Na novináře se patriarcha obrátil s morálním apelem: "Duchovní klima v naší zemi v mnohém závisí na tom, jestli se budou sdělovací prostředky opírat o morálku" a podtrhl, že morálka novinářů má vliv na morálku společnosti.
"Vražda nenarozeného dítěte je dnes nazývána »přerušením těhotenství«, smilnému spolužití se říká »občanské manželství«, zištnost se prohlašuje za »materiální zainteresovanost«," těmito ostrými výtkami usvědčoval Alexij II. morální relativizmus ruské společnosti.

NG-religii



Editovat příspěvek č. 48

Administrátor --- 10. 1. 2007
Z tisku

Američtí vědci zaplatí 50.000 dolarů tomu, kdo odvrátí konec světa

Vědci USA chtějí zaplatit 50 tisíc dolarů tomu, kdo vytvoří systém, který by byl schopen ochránit zemi před asteroidem Apophis, který se má přiblížit na nebezpečnou vzdálenost k naší planetě v letech 2029 a 2036.

Konkurs na nejlepší protiasteroidní systém byl zorganizován "Planetárním společenstvím" (The Planetary Society) USA spolu s Evropskou kosmickou agenturou a NASA.

Asteroid se přiblíží na nebezpečnou vzdálenost k Zemi nejprve v roce 2029; podruhé se přiblíží k naší planetě pod vlivem zemské přitažlivosti v r. 2036. Zvláště toto druhé přiblížení k Zemi vzbuzuje obavy vědců.

Pozoruhodné je, že řada výzkumníků poukázala na Nostradamovy předpovědi, podle nichž má konec světa nastat právě v době přiblížení asteroidu.

"Lenta.ru" "The Register"



Editovat příspěvek č. 47

jer. Antonij z Rumburku --- 8. 1. 2007
Rusko: zabit další kněz

Neuplynul ještě téměř ani měsíc od zvěrské vraždy o.Nikolaje, jeho mátušky a tří dětí ve vsi Prjamuchino, o níž je zde psáno v příspěvku č.33, a z Ruska přišla další šokující zpráva o vraždě kněze. V Jekatěrinburské eparchii byl v předvečer Narození Kristova ubit přímo v chrámu o.Oleg Stupičkin.
O.Oleg sloužil na tzv. sočelnik, tedy v předvečer svátku Narození, všenoční bdění. Po skončení služby ohlásil sváteční liturgii na půlnoc a věřící se rozešli do svých domovů. Dva lidé jej po službě požádali o rozmluvu. Když farníci odešli, ubili o.Olega těžkými předměty. Poté odcizili 21 ikon a utekli. Věřící, kteří přišli do chrámu na sváteční liturgii, našli již jen bezvládné tělo o.Olega. S pomocí věřících byli podezřelí z vraždy zadrženi ještě té noci. Po o.Olegovi zůstala mátuška a čtyři děti.
Upokoj, Hospodine, duši zesnulého služebníka svého!



Editovat příspěvek č. 46

Administrátor --- 4. 1. 2007
Z pošty

Další ohlas na silvestrovskou slavnost na Václavském náměstí.

Zasláno TV Nova a radě pro televizní a rozhlasové vysílání.

-------------------------------------

Dobrý den,

zarmoutilo mne Vaše pojetí "silvestrovské slavnosti", při kterém byly zneužity sochy sv. Václava a ostatních národních světců.

K místu, které je požehnáno umístěním soch reprezentujícími nejen náboženskou ale i naši národní tradici, je zvykem chovat vždy s úctou, pietou. Až doposavad cítili úctu k těmto našim národním světcům nejen lidé náboženští, ale i většina našich nevěřících spoluobčanů. Zřetelně to bylo vidět v listopadu 1989, kdy věřící i nevěřící vnímali sochu sv. Václava jako duchovní oltář našeho národa, a proto i jako duchovní centrum sametové revoluce.

Považuji za nesmírně smutné, když na tomto místě, jenž by se dalo nazvat posvátným, je uspořádán "mejdan", do jehož dlouho připravovaného programu organizátoři zařadili oplzlé vtipy a hospodskou zábavu s pijatikou. A ještě horší je, že je tento "mejdan" vysílán po celé republice televizní stanicí.

Něco takového zanechalo zřejmě trvalé stopy ve vědomí národa.

Při pádu komunismu jsme se domnívali, že skončila éra náboženské represe, doba výsměchu tomu, co je věřícím svaté, doba, kdy byli naši občané deformovaným výkladem českých dějin odřezáváni od své národní tradice a dějinné identity. Jenže dnes TV Nova nejenže zručně navázala na výsledky půlstoleté komunistické devastace národa, ale dokonce provádí to, k čemu se komunistická strana nikdy neodhodlala, - veřejné urážení citů věřících a políčkování národnostního cítění (které je symbolicky reprezentované mj. i sochami na Václavském náměstí).

Domnívám se, že i bulvární média by měla zachovávat jisté hranice a jejich překračování by mělo být odsuzováno. Nejen kvůli tomu, že se takovýmto "mejdanem" TV Nova vysmívá těm, kteří svaté osoby zpodobené Myslbekovými sochami nábožensky uctívají, ale uráží tím všechny, jimž je toto místo posvátné - třeba nenábožensky ale prostě lidsky, společensky, občansky.

Kdo se pak může divit nárůstu kriminality, zhoršování mezilidských vztahů a hrůzu budícímu chování té části mládeže, které "nic už není svaté", když celoplošná televize zorganizuje veřejné hulvátské zhanobení národního posvátného místa? Tím tato televize ve skutečnosti nevysílá zábavu, ale spíše vysílá signál, že vše už je dovoleno, že byla prolomena další hranice lidského jednání.

Dovoluji si požádat Vaši televizní stanici, aby se ústy svého ředitele za akci "mejdan na Václaváku" českému národu omluvila.





Administrátorem Ambonu je Jan Baudiš,
pravoslavný kněz


Celkem v je v Ambonu již 1435 příspěvků (zde zobrazeno 3 příspěvků, od č. 46 do č. 49)
Několik rad pro badatele v archivu Ambonu. Pro zobrazení starších příspěvků (a pro pohyb v jejich frontě) je určeno speciální okno, které je dostupné pod názvem "Archiv Ambonu" (příspěvky se v něm zobrazují tak, že starší jsou nahoře a novější dole, což je pro čtení archivu nejpříjemnější). Ve frontě příspěvků je možnost se pohybovat příslušnými povely (pro začátek kliknětě na "nejstarší", aby se Vám ukázaly první příspěvky, jimiž Ambon v roce 2006 začínal, a pak klikejte na "novější", čímž se Vám vždy zobrazí várka novějších 3 příspěvků; jednotlivé příspěvky lze na tomto archivním zobrazení číst od horního konce webu (kde jsou starší) a postupovat směrem dolu (kde jsou novější).


Pohyb ve frontě příspěvků:
Skok na nejnovější - Várka novějších - Dávka starších - Skok na nejstarší







Tematický přehled příspěvků Ambonu

Audionahrávky promluv z pravoslavného chrámu v Jihlavě.

Klikněte sem pro nápovědu a pravidla Ambonu

Český pravoslavný web www.orthodoxia.cz